Dat ligt eraan over welke snelheid je het hebt.

Als je uitgaat van meter per seconde, dan bewegen de uiteinden van de wieken inderdaad veel sneller dan de delen die meer naar het midden zitten.

Ik ga nu een paar getallen invullen als voorbeeld (ik hoop niet dat een molenaar dit leest; het gaat om het idee).
Stel: een molenwiek is 10 meter lang. Dan legt het uiteinde een cirkel af van 2*Pi*r = 2*3,14*10 = (afgerond) 63 meter.
Een punt midden op de wiek (dus op 5 meter van de as), legt een afstand af van 2*3,14*5 = 31,5 meter.
Laten we stellen dat één wiek in 5 seconden helemaal rond is (wilde gok). Dan beweegt de wiekpunt dus met 63/5 = 12,5 meter per seconde, terwijl het midden van de wiek maar met 31,5/5 = 6,3 meter per seconde beweegt.

Als je uitgaat van de HOEKSNELHEID gaan ze beide even snel. Bij de hoeksnelheid gaat het erom hoeveel radialen (maar voor het gemak houden we het hier even op graden) er per seconde worden afgelegd. Alle delen van de wiek, of het nu om het topje gaat of om een punt heel dicht bij de as, leggen 360 graden af in 5 seconden. Hun hoeksnelheid is dus even groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

aangezien het einde van een wiek bij 1 rondje een veel langere afstand aflegt dan het begin moet de snelheid wel veel hoger zijn.

1 rondje duurt voor het begin net zo lang als voor het einde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
einde legt meer meters af per minuut. is dus sneller want snelheid word gemeten met meters per seconde. wel dezelfde omwentelingen per minuut
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het uiteinde sneller zou gaan dan het deel in het midden dan zouden ze verbuigen en breken.
De snelheid moet je hier meten in omwentelingen per minuut of sek of een andere tijdseenheid, omdat het om een rotatie gaat. Je zegt niet dat de wieken tegen 120 km per uur gaan.
Als men een bepaald punt op de wiek zou vergelijken met een ander punt op de wiek dan zal je zien dat er een verschil is of gelijk is in afstand dat deze punten afleggen. Maar dan spreek je niet meer van een wiek in zijn geheel maar over punten.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je dan ook uitleggen wat er niet klopt aan mijn uitleg,