Zijn er duidelijke richtlijnen m.b.t. welke vragen bij Goeie Vraag en welke in het Café thuis horen ?

Hoera ! Er is een tabblad "Café" bijgekomen ! :-)

Er is voor een een argeloze gebruiker (ik schaar mezelf er maar even onder) weinig te vinden wat dat inhoud.
(Stel je voor dat je nieuw bent op deze site, dan is het al helemáál onduidelijk, lijkt me.)

Het lijkt er op dat er "meer gediscussieerd" mag worden, maar ik weet van tevoren niet of een vraag discussie oproept.

Of is het meer: "Alle vragen die bij GV niet mogen en niet al eerder gesteld zijn die mogen in het café." ?

PS.

Nee, ik heb de nieuwsbrief niet gelezen. Deze heb ik niet ontvangen. Dat vinkje staat pas sinds kort 'aan' en er is nog niets op binnen gekomen.

Maar een nieuwe gebruiker heeft óók nog geen nieuwsbrief gelezen en ook die moet toch zijn weg snel kunnen vinden ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, bij sommige vragen kun je heel goed inschatten dat ze discussie of controverse oproepen ; alleen al alle religieuze, paranormale en de meeste filosofische vragen. Maar soms komt een discussie ook totaal onverwacht inderdaad ; dan kun je met de link eronder over dezelfder vraag doorpraten in het cafe.

Het beste antwoord

De bedoeling is inderdaad dat daar ruimte is voor vragen waar op GV geen plaats voor is (zoals inventariserende vragen, stelling/diuscussievragen en persoonlijke adviesvragen, en vragen naar andere meningen of inzichten), maar ook voor discussies die hier off-topic kunnen gaan of sowieso abrupt gesloten worden als de vraag gesloten (of verwijderd) wordt.

Ook zou er in het cafe ruimte moeten zijn om gewoon off-topic te kletsen maar daar heb ik de jusite knopjes nog niet helemaal voor gevonden.

Het is ook allemaal nog erg vers en nieuw, dus ook nog een beetje aftasten. Ik zou zeggen kom erbij, en kijk of je ook een duit in het zakje kan doen. Mijn ervaring bij allerlei soorten fora is dat in de eerste weken tot maanden de toon gezet wordt en de sfeer bepaalt, en dat er in die eerste tijd nog veel (bij)gestuurd kan worden.

Het grootste verschil met het al jaren bestaande gebruikersforum GVF, is dat dit NIET onafhankelijk is van GV, en dus NIET uitsluitend voor en door (vaste) gebruikers is. Daarom zijn er wel iets meer (spel)regels te verwachten. Maar ook voor de bedenkers zal het allemaal een hoop leren-in-de-praktijk worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De andere kant is dat GV-medewerkers ook écht (officieel) namens de site antwoord kunnen geven op vragen. Dat kan op een onafhankelijk medium niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had ook al gezocht naar de richtlijnen van gv café,maar kan ze niet vinden,misschien is het voor zowel de 'vaste' leden en de nieuwe handig als er iets meer duidelijkheid komt van wat wel en niet mag en waar het gv café precies voor bedoeld is. Kun/mag daar ook tegen elkaar 'geklets' worden als het niet over het onderwerp gaat want een discussie kan weleens van het één op het ander over gaan dat dan niets met het onderwerp te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewieze etc. ; ja, dat kunnen ze, maar dat is niet gebruikelijk., Vragen die alleen moderatoren (zouden) kunnen beantwoorden, worden in de regel verwijderd, niet beantwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Marleen
Daar heb je wel een punt !
In het café heb ik inmiddels wel wat officiële reakties gezien van mensen die ook hun titel in het antwoord vernoemden. Maar het Café is nu nog nieuw. Het zou tijdelijk kunnen zijn.

Andere antwoorden (1)

Ja, er zijn duidelijke richtlijnen en die staan op de website van Goeie Vraag gepubliceerd. Namelijk hier: http://www.goeievraag.nl/pagina/richtlijnen-cafe/
Het hele stuk hier kopiëren en plakken is een te grote lap tekst, maar de hoofdregels zijn:
1) Een vraag moet duidelijk geformuleerd zijn.
2) Een vraag moet zo goed mogelijk afgebakend zijn.
3) Stel reeds gestelde vraag alleen opnieuw als daar een goede reden voor is.

Het GoeieVraag Café is een uitbreiding van GoeieVraag. Waar GoeieVraag vooral een kennisplatform is waar vragen worden gesteld die feitelijk te beantwoorden zijn, kun je op het GoeieVraag Café juist terecht voor typische forumvragen zoals adviesvragen, hulpvragen, meningsvragen en vragen naar ervaringen van anderen.
Amadea
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ja, die richtlijnen heb ik ook gevonden. Maar die vertellen meer het HOE en niet het WAT.
Ik was op zoek naar welke vraag ik wáár moet stellen.