wordt de hersenen helemaal gescanned als de KNO een ct scan vraagt voor oor problemen?

Worden de hele hersenen dan bestraalt met stralen van de ct? iemand een idee ? Hoeveel stralen komen erop los? en is het zo dat ik me nu zorgen moet maken van de dosis stralen die ik gekregen heb van een scan? Want dit jaar heb ik een cbct gehad en een long foto.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Omdat de scanner met röntgenstralen werkt, kunnen er risico's aan het onderzoek verbonden zijn. Het is beter om geen scan te laten maken als je zwanger bent. De stralen kunnen groeiende weefsels, zoals die van het ongeboren kind beschadigen. Als je zwanger bent, vergeet dit dan niet te melden aan je arts.

De CT-scanner werkt met een veel sterkere röntgenstraling dan voor een gewone röntgenfoto nodig is. Daarom neemt de arts niet zomaar de beslissing om het onderzoek uit te voeren. Door straling loop je namelijk een - héél klein beetje - verhoogde kans op kanker. Hoe klein deze kans ook is, de arts neemt altijd het zekere voor het onzekere. Hij alleen onderzoek doen als het risico kleiner is dan de voordelen. Het belangrijkste voordeel is namelijk, dat je ziektes als kanker en longontsteking juist in een vroeger stadium kunt ontdekken.

Iedereen staat altijd en overal bloot aan straling. Dat hoort gewoon bij het leven op aarde. Een mens krijgt maar 16 procent van alle straling in zijn leven binnen door medisch onderzoek. En radiologisch onderzoek is daar weer een onderdeeltje van. Uit onderzoek is gebleken dat als iemand elk jaar opnieuw tien röntgenfoto's laat maken, zijn of haar levensverwachting in totaal met anderhalf jaar wordt verkort. Dat lijkt misschien veel, maar door alcohol wordt de levensverwachting verkort met elf jaar en door roken met ruim zes jaar. Ook het risico van operaties of bepaalde medicijnen blijkt veel hoger te zijn dan af en toe een hoge dosis straling.
ronron1212
10 jaar geleden
21 uur geleden antwoorrde ik op de vraag:
"Hoeveel straling komt bij een ct scan voor oor problemen?"

Bij deze scan wordt je hele hoofd doorstraald, en van alle kanten.
Dat kan niet anders.
En hoeveel straling dat is zal waarschijnlijk niemand zeggen.
Maar over het algemeen is de stralingsbelasting voor een patient heel klein. Bijvoorbeeld vergeleken met de kosmische straling waar je 24/7 aan bloot staat.
Alleen de medewerkers moeten oppassen, omdat ze er de hele dag mee werken.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom kan men niet weten hoeveel msv?